Biografi

Senast uppdaterat: 24 augusti, 2009 av Torbjörn.

Jag är född 1955 och började spela cello som 9-åring i Karlskrona kommunala musikskola för Adolf Schmidt, men även piano, flöjt och musikteori fanns på schemat.

1974 började cellostudierna vid Musikhögskolan i Stockholm, först för prof. Gunnar Norrby, därefter för konsertmästare Åke Olofsson. Jag gick 4 år parallellt på musiker- och cellopedagog-linjen samt därefter på den 2-åriga solistdiplomlinjen i cellospel. Denna avslutades 1980 med en solistkonsert tills. m. Radiosymfonikerna under ledning av Stig Westerberg. En viktig läromästare i kammarmusikspel var Otto Kyndel. Under Musikhögskoletiden studerade jag också komposition f. Lars-Erik Rosell.

Sedan följde en termins arbete i Norrköpings symfoniorkester innan kosan styrdes till London och cellostudier för prof. William Pleeth 1981-82. Detta möjliggjordes av tvenne stipendier: Musikaliska akademiens stora utlandsstipendium och Karlskrona stads kulturstip. Detta följdes upp av flera resor dit fram till 1985. Under denna period besöktes även en masterclass f. prof. Gerhard Mantel i Salzburg.

Väl hemkommen följde en intensiv spelperiod med vikariat i Hovkapellet o Radiosymfonikerna, och inte minst genom bildandet av kammarmusikgruppen ”Sonanza” 1982. Denna kom att bli central del av mitt utövande fram t.o.m. 1994 då gruppen splittrades. Sonanza turnerade flitigt och under halva året 1994 var Sonanza heltidsanställd av Rikskonserter/Kulturrådet.

1996 gick startskottet för min vidareutbildning i dirigering. 5 års privatstudier f. Per Lyng och kurser f. Peter Csaba (1996 o 97 m Musica Vitae) och Jorma Panula (2002 m Gävle symfoniork.) gav en kompetens som kan motsvaras av gängse dirigentlinje vid Musikhögskola. 2005 bildades ”Respons sinfonietta” på mitt initiativ, för vilken jag är dirigent och organisatör. (se www.responssinfonietta.se, äv. flik).

Kontinuerliga verksamheter: Under alla år har jag frilansat i orkestrarna, inte minst i SAMI-sinfoniettan, där bitvis med stämledaransvar.

Kammarmusiken har bl.a. tagit sig uttryck (förutom Sonanza) i duospel m. piano. Förutom m. redan nämnda K.Nylander äv. m. A-S Klingberg, och sedan 1997 fr.a. med Anette Müller-Roos (se flik).

Mellan 1987-2000 spelade jag pianotrio m. 1:e konsertmästaren i Hovkapellet Tomas Gustafsson och pianisten H-E Goksöyr. De sista åren ersattes Goksöyr av Lennart Wallin, då namnet därför ändrades från ”Goksöyr-trion” till ”Trio LenTo”. Det blev därefter en naturlig övergång till ”Trio Wallin” (se flik) som bildades då klarinettisten Mats W. anslöt.

1978 mötte jag organisten Michael Waldenby för första gången, och sedan dess har vi varit trogna samarbetspartners. (se flik). Ett viktigt exempel är de årliga ”Bach-marathons” i Sthlms domkyrkoförsamling som startade 1993.

Pedagogiken har skett inom ramen för halvtidstjänster: 1983-91 Solna Musik-o dansskola, 1991-93 Musikkonservatoriet Falun, 1989- Sigtuna kulturskola (se Sigtuna kommuns hemsida). Där har jag fungerat som cellopedagog, orkesterpedagog, teoripedagog och under ett år äv. rektor.

Till sist något om tonsättargärningen. (se flik). Den har varit en trogen följeslagare över tid, frånsett ett uppehåll 1985-95. Ett starkt behov av detta uttryck har hittills resulterat i ett komponerat verk om året. Invald i Föreningen Svenska Tonsättare (FST) 2011.

Copyright © 2009. All Rights Reserved. Designed by Mackan